trešdiena, 2011. gada 27. aprīlis

Vēstures nedēļa Ojāra Vācieša Gaujienas vidusskolā

Kristīne Ozoliņa
Šogad senais Adzeles novads, kurā ietilpa teritorijas no Gaujienas līdz pat Baltinavai, svin savu 900 - gadi. Notikumu cikla „Laika virpulī” ietvaros Ojāra Vācieša Gaujienas vidusskolā no 11. – 15. aprīlim norisinājās vēstures nedēļa.
Tās mērķis: pārbaudīt skolēnu zināšanas par savu novadu, tā vēsturi, tās cilvēkiem, ieviest jaunas dvesmas ikdienas mācību darbā. Mēs, 11. klase, ar vēstures skolotājas Līgas Bukovskas un direktores vietnieces ārpusstundu darbā Dagnijas Pakalnes, kas ir arī mūsu klases audzinātāja, palīdzību tai sākām gatavoties jau projektu nedēļā – plānojot vēstures nedēļu, veidojot plakātus, atbilstošus uzdevumus, lai gan pašiem, gan pārējiem skolēniem būtu interesanti. Katra vēstures nedēļas diena tika izplānota atšķirīga un savdabīga.
Jau ienākot skolā katru sagaidīja plakāts „Vēstures nedēļa 11.04.- 15.04.” Visa skola bija izdekorēta ar viduslaikiem raksturīgajiem zaļi dzeltenajiem karodziņiem. Uzkāpjot otrajā stāvā, varēja iepazīties ar 7.klašu skolēnu projektu darbu izstādi par bruņiniekiem viduslaiku vēsturē.
Pirmdien, 11.aprīlī notika orientēšanās konkurss „Vai mēs pazīstam savu skolu?”. Skolas telpās orientējās visas klases, sākot jau ar pašiem mazākajiem. Pirmdienas darba līnijā klases saņēma uzdevumu lapu, kas bija jāaizpilda un jānodod līdz tās pašas dienas plkst. 16.00. 1. – 4. klasei uzdevumu daudzums un grūtuma pakāpe nedaudz atšķīrās no lielākajiem skolēniem, jo arī rezultāti tika vērtēti pa klašu grupām. Uzdevumi bija dažādi – jāatbild uz jautājumiem par skolas vēsturi, jāatrod pareizā telpa mācību iestādē, kuras fragments dots nelielā attēlā u.c. Lai, cik vien iespējams, palīdzētu skolēniem veiksmīgi atbildēt uz jautājumiem, pilnīgi visas skolas telpas, ieskaitot muzejus, zāli un kapelu, katru starpbrīdi bija atvērtas un brīvi pieejamas. Atbildes uzdevumiem nebija atļauts meklēt stundu laikā, tā kā mācību darbs netika traucēts.
Otrdiena, 12. aprīlis, bija viena no aktīvākajām vēstures nedēļas dienām. Plkst. 14.00 pilnīgi visi skolēni tika aicināti izmēģināt un pārbaudīt gan savus fiziskos spēkus, gan prāta spējas, jo šajā dienā tika organizētas dažādas spēles par vēsturi un ar vēsturi. Katrs no 11. klases skolēniem bija atbildīgs par kādu noteiktu aktivitāti, un tās bija: „Bruņinieku turnīrs” jeb mūsdienu variantā – divcīņa ar maisiem, kas pildīti ar sienu: vienam dalībniekam jācenšas nogāzt otru, stāvot uz mazliet nestabila paaugstinājuma, „Asā acs” – katram dalībniekam bija jāmēģina trāpīt spaiņos, kas atrodas dažādos attālumos, metot kopā sasietas pastalas, „Raganu reiss” – tieši šī spēle prasīja vislielāko saskaņu un komandas darbu – sacentās divi skolēnu pāri, katram no tiem bija jāuzkāpj uz slotas, jāuzvelk ziemā vajadzīgie atribūti (cepure, dūraiņi un šalle), kā arī rokās jātur milzīgs spainis, ar visu šo ekipējumu bija jācenšas savākt pēc iespējas vairāk kastaņu, zirņu un pupiņu, kas bija izkaisītas pa grīdu, „Ieskatīsimies viduslaikos” bija izvietota atsevišķā telpā un no skolēniem prasīja pacietību, uzmanību un koncentrēšanos – attēlā bija jāatrod lietas un priekšmeti, kas neattiecas uz doto laika periodu, „Vai tu zini...” – spēle, kurā piedalījās divi cilvēki, sacenšoties savā starpā, atbildēdami uz jautājumiem par seno Adzeli, un visnoslēpumainākā spēle, kurā uzreiz varēja piedalīties 12 skolēni un kas prasīja labu prasmi paslēpties, sevi neatklāt un arī melot, „Parlaments pret mafiju”, tās būtība – izmantojot labu stratēģiju, censties izslēgt no spēles mafijas pārstāvjus. Jāsaka, ka šī diena nebija tikai kā izklaide – katrs skolēns, piedaloties kādā no spēlēm, pelnīja un krāja punktus gan sev, gan visai klasei kopumā (visi rezultāti aktivitāšu laikā tika pierakstīti).
Arī trešdiena, 13.aprīlis, tika pavadīta aktīvā un aizraujošā garā – notika orientēšanā spēle „Vai mēs pazīstam Adzeli?”. Šajā aktivitātē tika iekļauta gandrīz visa Gaujienas teritorija – ēkas, kas gan agrāk, gan arī tagad ir nozīmīgas gaujieniešu dzīvē (aptieka, dzīvojamās mājas, veikali, kā arī ēkas, kas ietilpst muižas (tagadējās vidusskolas) ansamblī) . Par kontrolpunktiem un veicamajiem uzdevumiem klases uzzināja tikai tad, kad devās Gaujienas „izpētē”. 1. – 4. klases veica orientēšanos kopā ar skolotājām pašu izvēlētā laikā, taču 7. stundā orientēties devās skolēni no 5. līdz 12.klasei. Spēli interesantu padarīja tas, ka ne tikai bija jāatrod kāda ēka pēc dotā bilžu fragmenta, bet arī jānofotografējas pie tās kādā konkrētā pozā (piemēram, visa klase atdarina frāzi „es mīlu Gaujienu”) vai arī jāizveido kaut kāds simbols, piemēram, pulkstenis, kā zīme, ka klase tur tiešām ir bijusi.
Tāpat šajā dienā, 13. aprīlī, klasēm bija jānodod kolāžas, kas parādīja katras klases attieksmi pret Adzeli. Pēc stundām, klašu veidotās kolāžas tika izvietotas skolas zālē, kur ikviens tās varēja apskatīt, salīdzināt un novērtēt.
Ceturtdienas, 14.aprīļa, tēma bija „Cauri gadsimtiem un valstīm”. Mērķis – interesantā un izklaidējošā veidā „iziet cauri” dažādiem vēstures posmiem un ļaut skolēniem iepazīties ar atšķirīgu tautību, valstu, gadsimtu, kultūru ģērbšanās tradīcijām, stiliem, paražām. Iepriekšējā nedēļā klašu pārstāvji izlozēja tematu, pēc kura klasēm bija jāvadās, izvēloties apģērbu, kurā pavadīt visu dienu – gan stundas, gan starpbrīžus. Piektajā stundā savus tērpus zālē demonstrēja 1. – 4. klase, bet mācību stundu noslēgumā citus ar savu tēlu iepazīstināja visas pārējās klases: 5. klase iejutās pionieru lomās, 6 – tie nonāca pavisam senā pagātnē un kļuva par alu cilvēkiem, 7. klases skolēni ieģērbās kolhoznieku drēbēs, 8. klase nonāca džinsu ērā, 9 – tie uz vienu dienu kļuva par laupītājiem, 10 – tie bija baroni un baroneses, mēs - 11. klases skolēni, uzzinājām, kā tas ir – būt grieķiem, bet 12. klase ietērpa sevi tautiskos motīvos. Kas bija pats interesantākais – arī skolotājiem bija iedalīta sava loma: visu dienu viņām pie sāniem bija slotas, mugurā raibas drēbes un kupli svārki, bet frizūras tik kuplas un augstas kā nekad... Jā, skolotāju īpašais tēls šai dienai bija - raganas.
..tērpu demonstrācija


Baroneses un barons


Piektdiena, 15. aprīlis, – vēstures nedēļas noslēgums Ojāra Vācieša Gaujienas vidusskolā. Domāju, ka ikviens, it īpaši skolēni, ar nepacietību gaidīja, kad beigsies mācību stundas, jo visi zināja, ka nedēļas laikā krātie punkti saskaitīti un ir plānots paziņot rezultātus. 5. stundā zālē pulcējās 1., 2., 3. un 4. klase, lai uzzinātu labākos savā klašu grupā, bet 7. stundā uzzināt rezultātus, kā arī novērtēt 5. un 6.klašu projektu nedēļas darbus ieradās 5. – 12. klašu skolēni. Rezultāti tika paziņoti: gan individuālie sasniegumi vēstures spēlēs, gan klašu iegūtie kopvērtējumi. Kopīgi noskatījāmies arī prezentāciju par nedēļas notikumiem.
Vēstures nedēļa mūsu skolā bija sava veida jauna pieredze, vēl nebijis, interesants veids kā atgriezties senatnē, vēl vairāk iepazīt sava novada pagātni un pārbaudīt savas zināšanas. Tāpat tā bija iespēja radīt skolēnos lielāku interesi ne tikai par vēsturi, bet par mācību darbu kopumā – mēs parādījām, ka to var darīt arī savādākā veidā, ne tikai sēžot pie grāmatām. Spriežot pēc skolēnu aktivitātes, ņemot dalību gan spēlēs, gan uzdevumos, gan atbildot uz jautājumiem, var spriest, ka šī nedēļa bija izdevusies, tāpēc mums pašiem par to ir ļoti liels prieks un gandarījums!

Nav komentāru: